lauantai 29. maaliskuuta 2014

Ruokavaliossa pysyminen

ja miksi se on hemmetin vaikeaa?! 

Tossa se on, jääkaapin ovessa kiinni koko ajan nähtävillä. Tarvitsee vaan kerätä ateriaan tarvittavat ruoka-aineet jääkaapista (ruoka-aineet, jotka löytyy aina sieltä!), asettaa lautanen keittovaa'alle, punnita ruokavaliossa lukeva grammamäärä ruokaa, tehdä tämä jokaisen ruoka-aineen kohdalla, ottaa aseet ja istua syömään. Syödä se ruoka ja lopettaa siihen. 

Entäs kun haluaisi vähän maistaa tuota.. ja tuota.. ja tätä.. ja pari palaa tätä? Ei se oo kun ehkä 20g (oikeesti ehkä 60g).. Ai teenkö sulle munakkaan? No mä maistan tuliko hyvää! Ai haluutko smoothien, no mä hörppään täst kans, ei se oo kun ehkä 20g (oikeesti noin 100g).. 

Hitsi se oli 50g, meni kyl 70g, ei se oo niin justiinsa.. Jos mä en punnaa tätä, ei sitä tarvii laskea, ei siit tullu ku ehkä 20g (oikeesti vähintään tuplat). 

Hitsi, en ihan pysynyt ruokavaliossa, söin onneks vaan noin 100kcal ylimääräistä (oikeesti noin 300kcal).


Ruokavalio tai dieetti varmasti toimisti, jos sitä noudattaisi. Siihen pyritään. Ruoat rasioihin edellisenä päivänä, tarkoituksena syödä vain ne, eikä mitään ylimääräistä. Silti, on tullut napsittua ohi purkkien. Argh..

Paino edelleen paljon korkeemmalla, mitä viikko sitten. Tänä aamuna vaaka näytti 52,6kg.. :( Oon kaikenlisäks nukkunut todella huonosti, en tiiä mikä täysikuu mua nyt valvottaa, mutta se tekee hommasta kaikin puolin haasteellisimpaa. Eilenkin aloin tihrustaa itkua kun treeni ei ottanut sujuakseen, väsymystä ilmassa?


4 kommenttia:

  1. yleensä jos tulee syötyä pahasti ohi, niin se johtuu siitä, että nykyisessä ruokavaliossa ei ole tarpeeksi kaloreita. eli lisää sitä kunnon ruoan määrää hieman :) menee aineenvaihdunta tukkoon liian matalilla kaloreilla.

    VastaaPoista
  2. Mut entäs tommonen napostelu? Sitä tapahtuu söin sitten isompia aterioita tai en? :(

    VastaaPoista
  3. Mulla vhh on vieny himot herkkuihin ja naposteluun. Syön kerralla niin kaloripitoisesti (eniten rasvaa, sitten protskua ja merkittävästi vähemmän hiilihydraatteja) että ajatus syömisestä tuntuu liki vastenmieliseltä, koska pienintäkään näläntunnetta ei ole. Kuitenkin valtavasti pidän syömistäni ruoista.

    En toki ole ollut bulimian kanssa itse tekemisissä, mutta siitä huolimatta mulla ei määrät pysyny lapasessa. Jos normaali ihminen herkkuhimoissaan ostaa yhden pussin sipsiä niin siitä syö ehkä puolet ja pistää loput kaappiin. Mä jos ostin ensin vaan yhden pussin niin vetäsin sen huiviin ja kirmasin pahimmillaan hakemaan vielä toisenkin.

    Leipä oli myös yksi suurimmista ongelmista. Jos normaaliin aamupalaan kuuluu kaksi ruisleipää niin mä söin helposti kuusi leipää. Hapankorppua meni ihan rajattomat määrät. Paahtoleivästä puhumattakaan. Vähähiilihydraattiseen vaihdettuani kamppailin pari viikkoa ihan mielipuolisten vierotusoireiden kanssa ja menin paniikkikohtauksissani pitkin seiniä. Mutta kuten sanottua, meijän ongelmat (tai sairaudet) on vähän erilaisia niin en voi suoraan siihen verrata.

    Mun vanha ruokavalio sisälsi liikaa hiilihydraatteja ja aivan liian vähän rasvoja. Nyt kaikki on kipattu päälaelleen ja tää toimii mulla äärimmäisen hyvin. Kovasti tsemppiä sulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vhh toimii todella monella ns. hiilarihimoista kärsivillä. Itellä ei kyllä oikeestaan ikinä ole ollut semmoista hiilarihimoa, noihin suolaisiin siis. Kyllä karkkia yms. välillä tehnyt mieli, mutta oon enemmänkin suklaahiiri.. :/ Oon noudattanut vhh-ruokavaliota vuodesta 2009, ensin hyväkarppauksena, sitten tiputellut jopa alle 50g/pv ja no.. varmaan söin sitten liian vähän rasvaa tai ruokaa ylipäänsä, koska kaikki paheni. Mulla kilpirauhanen sano TÖÖT kun olin tarpeeks pitkään hiilaria vältellyt, koska mun laji on pitkään ollut juoksu.. kova semmoinen, ei hölköttely + salitreeni (siinäkin tiukkaa treeniä) ettei ne hiilarit mulle riittänyt ja kroppa tosiaan sano ittensä irti. Vaihdoin itseasiassa vasta 2 viikkoa sitten hiilarit takas ruokavalioon ja edelleenkin koen olevani vhh-ruokavaliolla, sillä syön 120-150g päivässä hh:ta. Ajattelin kyllä nostaa vielä määrää, koska treenitehot on noussu jo tolla määrällä taivaisiin. Mun hh-sietokyky on oikeesti aika hyvä, oon vaan uskotellut itelleni monta vuotta, että mulle sopii karppaus, vaikka se yhdistettynä koviin treeneihin, vei mut todella huonoon kuntoon.

      Liputan vhh-ruokavalion puolesta todellakin, pääpaino on kasviksissa, hyvissä rasvoissa, riittävässä proteiininsaannissa ja kulutukseen mukaan suhteutetussa määrässä hiilihydraattia. Liikuntaa harrastamattomalle jopa se 50g/pv on ok musta..

      Hyvä että sulla toimii, jaksat treenaa ja mieliala on hyvä. Toivottavasti itsekkin löydän itelle sopivan ruokavalion, tyhmää ettei se oo karppaus, ruoka on niin paljon maukkaampaa useimmiten kuin riisi ja puuro :DD

      Poista