sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Aurinko ja treeniä

Ai vitsi, eilen oli niin mahtava ilma, aurinko paisto koko päivän pilvettömältä taivaalta ja illallakin oli vielä lämmin! <3 Valitettavasti oli koko tuon kauniin aurinkoisen päivän sisällä, töissä ja voitte arvata kuinka hiljainen päivä oli, kaikki kun varmaankin oli nauttimassa tuosta keltaisesta pallosta, eikä sisällä shoppailemassa..

En ymmärrä miksi mulla menee pää totaalisen jumiin aina töissä! Saattaa ehkä johtua jostakin hapen puutteesta tms. kun ei kuitenkaan 7-10h käy ollenkaan ulkona niin happi tuntuu loppuvan. Eli eilenkin kauheessa aivosumussa astuin ulos aurinkoon ja koitin virkistyä ja tsempata itteeni, edessä kun olisi ollut hölkälenkki.

En mä mitään hölkkälenkkiä saanut aikaiseksi, mutta ihana avokki tsemppas mua varmaan tunnin töiden jälkeen, hiero mun väsyneitä jalkoja ja vakuutti mut siitä, kuinka paljon fressimpi fiilis pienestä ulkoilusta tulisi, joten lähdettiin tekemään avaavaa loikka-spurttitreeniä. Ai vitsi olin ihan fiiliksissä kun päästiin vauhtiin!


Perjantaina tosin oli jalkatreeni, joten se vaikutti paljolti räjähtävyyteen ja muutenkin lihakset oli väsyneet päivän seisomisesta, ettei mistään mahtitreenistä voida puhua, mutta fiilis todellakin oli sata kertaa kivempi kuin ennen treeniä.

Hölkättiin eka viereiselle urheilukentälle ja alotettiin askelkyykkykävelyllä, ravistelulla ja avaavilla liikkeillä. Siitä seurasi 10 x 30m spurtit, harjottelin varsinkin jalkojen nostoa, jotta saisin voimaa spurttiin. Seuraavaksi erilaisia loikkia mm. tasajalkaloikkaa, vuorojaloin loikkaa sekä kinkkausta :D 

Tästä päästään asiaan joka harmittaa mua nykyisin tosi paljon: ala-asteella olin superhyvä spurteissa, kiihdytyksissä ja loikissa. Parempi kuin kestävyystyyppisessä urheilussa ja nautin kun sain päästellä täysiä lyhyitä matkoja. Sitten innostuin lenkkeilystä ja aloinkin kävellä, hölkätä ja juosta säännöllisest 3-6 kertaa viikossa (ikää oli silloin 13v.). Mun päätreenimuotona toimiki vuosia lenkkeily ja kestävyys oli todella hyvä, saatoin hölkätä/juosta jopa 20-30km lenkkejä (myöhemmin ehkä enemmänkin mielen voimalla, kun sairastuin anoreksiaan) ja myös kroppa mukautui siihen.

Tajuatte varmaan miksi tavoittelen oikean puoleista ;)

Mun nopeat lihassolut painui unten maille ja hitaat kehittyi järjettömän kestäviksi ja edelleen, ilman harjoittelua jaksan juosta ainakin sen 20-25km matalalla teholla, kestävyys dominoi mun kroppaa ihan mielettömästi. Kestävyysurheilijan vartalo on semmoinen kevyt, pienet lihakset ja rasvaa riittävästi, se kun tuppaa olemaan pitkäkestoisessa matalatehoissa harjoittelussa se pääasiallinen energianlähde.

Joten, edes 42kg painossa, en ollut mikään kauhean rasvaton, vaa ihan rehellisesti, olin aika laihaläski. :( Enhän jaksanut/pystynyt/osannut enää treenata räjähtävyyttä, voimaa taikka nopeutta.

Nykyään, mun tavoitteet painottuu enemmänkin juuri näihin asioihin, jotka on mun heikkouksia. Nyt on siis aloitettu loikka- ja spurttitreenit, joista hyödyn todella paljon myös punttisalin puolella. Tavoite on saada ne nopeat lihassolut taas töihin ja kehittymään ja sitä kautta kasvattaa suorituskykyä siihen suuntaan, mistä luonnollisesti nautin enemmän. 


Tänään alotinkin aamun hera-/riisiproteiini-maca-juomalla ja hilppasin pihalla auringonpaisteeseen. Hölkkäsin samalla urheilukentälle kuin eilen ja tein suht rauhallisia, herättelyspurtteja, loikkia, hyppyjä, burpeeta sekä linkkarit. Harjoittelin myös luisteluloikkia ja punnertelin. Pidin hauskaa! <3 Siitä vielä 10-15min. hölkkä loppuun ja kaikenkaikkian aamutreenin kestoksi tuli 40min.

Loppumatkasta mun sisä- ja etureidet alko huutamaan hoosiannaa. Tulin kotiin narisemaa asiasta avokille ja hän ammattilaisena sitten ehdotti, että mulla on varmaan lihaskalvot eilisestä mennyt tosi kireiksi ja passitti rullaamaan. 

Ei tarttenut rullailla noita reiskoja kuin joku vartti, ja nyt olo on paljon parempi! :) Haluun uskoo, että mun reisilihakset yrittää nyt kasvaa, muttei mahtunut kunnolla, koska lihaskalvot oli niin tiukat..

Semmonen tarina tähän aamuun, nyt lähden tekee selkä- & rintatreenin salille ja sit nauttimaa auringosta! Ihanaa sunnuntaita teille lukijat! <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti